10 Aandachtspunten bij het (laten) maken van een website
Waarom u een website nodig heeft voor uw bedrijf weet u waarschijnlijk wel. Maar hoe pakt u dit nu aan? Zoeken in Google op de term "website laten maken" leidt meestal tot meer vragen dan dat het antwoorden oplevert. Hieronder vindt u 10 aandachtspunten die u op weg helpen!
1. Kies een goede domeinnaam
Het kiezen van een goede domeinnaam is mede bepalend voor hoe uw website scoort in Google. Kies dus een domeinnaam waarin belangrijke zoekwoorden voorkomen. Voor Nederlandstalige websites gericht op de Nederlandse markt is een .nl extensie de beste keuze. Als u internationaal zaken doet kunt u beter een .com domeinnaam gebruiken. Overige extensies zoals .eu .net .nu en .org zijn minder sterk.
Een voorbeeld voor mijn eigen bedrijf: ik werk met Joomla en ben website designer. Ik heb dus gekozen voor joomla-website-designer.nl. Liggende streepjes worden door Google gezien als spaties. Omdat dit voor bezoekers echter lastig te onthouden kan zijn heb ik ook de domeinnaam zonder streepjes geregistreerd.
2. Domeinregistratie en hosting
Sommige webdesigners eisen van hun klanten dat ze de hosting bij hen onderbrengen of gaan zelfs zo ver dat ze de gekozen domeinnaam op hun eigen naam registreren. Let dus goed op dat de domeinnaam uw eigendom wordt! Alhoewel het voordelen kan hebben om zowel de website als de hosting bij hetzelfde bedrijf onder te brengen kan vergelijken met andere hosting bedrijven nooit kwaad. Let wel: bij hosting geldt vaak "Goedkoop is duurkoop". € 50 per jaar besparen klinkt leuk, totdat blijkt dat uw website traag laadt of regelmatig offline is.
3. Wat is het doel van uw website?
Wilt u alleen een online visitekaartje? Wilt u dat mensen informatie of een offerte kunnen aanvragen? Of wilt u direct producten verkopen op uw website? Als u het doel van de website bepaald heeft is het verstandig om websites van concurrende bedrijven te bekijken, of van websites in dezelfde branche. Hoe richten zij hun site in? Welke menu items vindt u op de site? Wat vindt u aantrekkelijk of juist minder mooi of handig? Probeer hierbij ook om u in te leven in uw klanten, welke vragen zouden zij kunnen hebben? Hoe duidelijker het beeld wordt van hoe uw website eruit moet zien, hoe gemakkelijker een webdesigner hiermee aan de slag kan en een site kan ontwikkelen naar uw tevredenheid.
4. Wie is uw doelgroep?
5. Responsive - mobielvriendelijk
6. Stel uw budget vast
7. Webdesigner kiezen
De meeste webdesigners en bureaus hebben zich gespecialiseerd in één software programma. Naar welk programma uw voorkeur uitgaat is afhankelijk van meerdere factoren. Als u uw website zelf wilt kunnen aanpassen is een Content Management Systeem (CMS) ideaal. Er bestaan diverse Open Source (gratis) software pakketten waar veel mee gewerkt wordt. Het voordeel hiervan is dat u zich niet vastlegt aan één webdesigner of bureau. U kunt bij problemen betrekkelijk eenvoudig overstappen. Dit is lastiger wanneer u kiest voor een webdesigner die een zelf ontwikkeld systeem gebruikt. U kunt dan niet overstappen naar een ander bedrijf en betaalt mogelijk ook licentiekosten voor het gebruik van de software.
Verder zijn niet alle systemen even gebruikersvriendelijk of flexibel. Het is verstandig om hier goed navraag naar te doen of om een demo installatie van de software te bekijken. Als u weet in welk systeem u wilt werken kan het een goed idee zijn om navraag te doen in uw vriendenkring of zij een goede webdesigner kennen. Zoeken in Google levert ook voldoende mogelijkheden op. Uiteraard bekijkt u de portfolio's om te zien of de gemaakte websites u aanspreken. Kies bij voorkeur voor een webdesign bureau dat op externe sites referenties heeft staan. Dit is objectiever dan referenties die op de eigen site geplaatst worden. Kijk bijvoorbeeld op sites als LinkedIn of Opiness of er reviews te vinden zijn over de webdesigner die u op het oog heeft. Zijn die er niet, overweeg dan om contact op te nemen met bedrijven uit de portfolio van de webdesigner.
Vraag altijd bij meerdere bedrijven offertes op zodat u kunt vergelijken en vraag goed na wat er is inbegrepen in de offerteprijs en welke kosten er daarna gelden voor onderhoud en licenties.
8. Vindbaarheid in zoekmachines (SEO)
Het gebeurt nog steeds dat ik een week na de oplevering van een nieuwe site de vraag krijg: "Waarom sta ik niet op de eerste pagina als ik zoek op .....?". Om goed gevonden te worden zult u veel tijd en energie in de website moeten steken, dit gaat niet vanzelf.
9. Duidelijke en logische navigatie
10. Goede ondersteuning en onderhoud
Een website is nooit echt ‘af’. Regelmatige updates, beveiligingspatches en technische controles zijn nodig om uw site veilig en goed werkend te houden. Zorg ervoor dat u kunt terugvallen op een betrouwbare partij voor ondersteuning, en overweeg een onderhoudsabonnement om dit voor u te laten regelen.

SEO zelf doen?
