Het belang van social media
Waarom is social media belangrijk voor bedrijven?
-
Vergroten naamsbekendheid: U laat mensen in contact komen met uw bedrijf via het internet. U vergroot de online aanwezigheid van uw bedrijf en daarmee vergroot u het bereik van uw merk, bedrijf of product. Consumenten zullen hierdoor uw merk‐, bedrijf-, of productnaam eerder herkennen.
-
Omzetstijging: Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die zich op een goede manier bezighouden met social media een ruime omzet stijging behalen. Ook is gebleken dat wanneer u meerdere social media kanalen inzet de omzetstijging groter wordt.
-
Stilstand is achteruitgang: een bekend gezegde dat in veel branches klopt. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Social media is inmiddels volwassen (aan het worden), waardoor je er als (innovatief) bedrijf eigenlijk niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de massale aanwezigheid van uw (potentiële) doelgroep.
-
Social media inzetten is goedkoop: Social media kost uw bedrijf bijna niets (tenzij u adverteert) en dat maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker. De enige kosten die gemaakt worden zijn de arbeidsuren van het ingezette personeel dat de social media kanalen beheert.
-
Concurrenten: Waarschijnlijk zijn uw concurrenten ook actief op social media. Hiermee halen ze klanten binnen die u niet bereikt. Indien u uw concurrenten volgt op de social media platformen blijft u tevens op de hoogte van hun activiteiten.
-
Beïnvloeding koopgedrag: Door actief te zijn op social media worden uw klanten vaker met u geconfronteerd. Consumenten die bedrijven volgen, kopen deze producten vaker en doen vaker aanbevelingen binnen het eigen netwerk.
-
Genereren van website traffic en verbeteren van zoekmachine resultaten: In uw berichten kunt u links plaatsen naar uw eigen website. Hiermee genereert u extra traffic en beïnvloedt u uw positie in de zoekresultaten op een positieve manier.
-
Expertstatus: Uw bedrijfsprofiel of pagina is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kunt u consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws over uw bedrijf, maar ook van branchegerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument uw bedrijf als expert zien.
-
Niche of lokale marketing: Met de komst van social media is het nog makkelijker geworden om u te richten op een niche. U kunt gericht zoeken naar klanten door middel van demografische kenmerken en interesses. Ook is het perfect voor locatiegebonden diensten omdat u op woonplaats kunt selecteren. Ideaal dus om op zoek te gaan naar uw doelgroep.
-
Online reputatiemanagement: Social media maken het makkelijk voor bedrijven om op internet te monitoren wat klanten van hun bedrijf of merk vinden. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen.
-
Werving personeel: Facebook is tegenwoordig belangrijker dan werving- en selectiebureaus om vacatures te vervullen. Ook Snapchat en Instagram winnen aan belang, blijkt uit nieuw onderzoek. LinkedIn is nog steeds het meest gebruikte kanaal om vacatures te vervullen.

Social media is een verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee gebruikers - met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie - informatie met elkaar kunnen delen op een gebruiksvriendelijke en leuke manier.
Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.
Social media is nog steeds een jong marketing kanaal en het blijft altijd in beweging. Het is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet alleen particulieren zijn voortdurend bezig met Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media sites, ook bedrijven gaan zich steeds meer richten op deze platformen. Social Media marketing biedt u de kans om in contact te komen met uw doelgroep, uw naamsbekendheid te vergroten en te luisteren naar uw klanten. Door actief deel te nemen geeft u uw bedrijf een gezicht en maakt u uw communicatie persoonlijker. Het gaat bij social media om het constant in contact staan met uw klanten en natuurlijk uw netwerk uit te breiden. Begrippen die bij social media passen, zijn onder anderen interactief, actueel, transparantie, integratie, uitwisseling, subjectief en dialoog.
Belangrijkste social media kanalen in Nederland
Newcom Research voert sinds 2010 jaarlijks het grootste trendonderzoek naar socialmediagebruik in Nederland uit. De editie van januari 2025 laat zien dat WhatsApp nog steeds marktleider is, maar dat het landschap in beweging blijft. Alternatieve platforms zoals Signal winnen langzaam terrein, terwijl gevestigde namen als Facebook en met name X (voorheen Twitter) gebruikers verliezen. Nieuwe spelers zoals BlueSky en Truth Social blijven voorlopig marginaal aanwezig.
Gemiddeld besteden Nederlanders in 2025 ongeveer 100 minuten per dag aan social media. Jongeren (15–19 jaar) zitten hier ver boven, met gemiddeld 144 minuten per dag.
Belangrijkste trends in 2025
- WhatsApp blijft onaantastbaar als dagelijks communicatiemiddel voor jong en oud.
- Facebook verliest terrein, vooral bij jongeren, maar is nog altijd groot onder 50-plussers.
- Instagram houdt stand en groeit zelfs licht onder millennials.
- TikTok blijft explosief groeien, inmiddels ook populair bij dertigers.
- X (Twitter) kent forse krimp door afname van vertrouwen, toename van polariserend gedrag en gebrek aan moderatie.
- Alternatieven zoals Signal winnen gebruikers vanwege privacyvoordelen, maar groeien langzaam.
- BlueSky en Truth Social blijven in Nederland marginaal met <1% marktaandeel.

SEO zelf doen?
